Thursday, May 9, 2013

Night Headline

Assalamualaikum people of the 6371 kilometers radius of planet Earth..


Malam ni malam yang indah. Well, actually aku nak tidur awal. But I can't. Biological sleep-time dah rosak. Anyway, ada bnyak benda yang ingin aku bincangkan. Just some thoughts. Kalau kita ada persefahaman, tahniah. Kalau xdak, mohon suarakan.

1. PRU
Setinggi-tinggi tahniah dan takziah kepada pihak yang telah meraih kemenangan dalam PRU ke-13 pada 5 Mei 2013 yang lepas. Congrats. So, now work it out government! Banyak benda yang telah dimasukkan dalam manifesto, boleh tgok picture kat bawah. Well, I'm only interested in lebuh raya PAN-BORNEO.


Well hey, jangan lupa tepati janji anda. Itu untuk rakyat. Bukan untuk aku. Ingin aku petik satu kata-kata dari facebook.
Kalau betul, kita sokong.
Kalau salah, kita tegur.
Kalau degil, kita ubah!
Ingat ya, perjuangan belum habis. PRU14 nanti, Bangkit Anak Muda!

2. Racism
The hot topic for this week. Staring the Chinese Malaysian as the 'People Voices', Utusan Malaysia as the main 'Antagonist', and remaining Malaysian as the 'Prosecutor'.

Photo credits to wanista.com
From the picture above, Utusan Malaysia started a hate fire headline filled with racist propaganda, mentioning the Chinese for being ungrateful. Berikutan dengan gaya tulisan daripada Utusan Malaysia dan juga Kosmo!, seolah-olah menyalahkan kaum tempatan cina di Malaysia yang tidak mengundi Barisan Nasional pada PRU13. Ini kerana DAP bnyak memenangi kerusi di sesetengah kawasan, terutamanya Penang.

Apakah gerangan pihak penulis menulis tulisan yang bertuliskan isi penting berbaur perkauman? You may claim that you're not being racist, but obviously you are. Is it necessary to make a fuss over this? Seriously these newspapers need some refreshment in their department. Sangat menyedihkan bila konsep yang diamalkan iaitu 1 Malaysia, dirosakkan oleh orang sendiri. Kata mahu hidup bersama, tapi statement macam nak makan orang. Bersifat talam dua muka? Talk to the hand. Tangan aku ada dua.

3. Government Service Tax(GST)
Another congratulation to all voters, and non-voters as well. Believe me, I do care bout taxes in Malaysia. Tak tau la nak cakap apa, sebab kurang baca bahagian taxes ni.
Cuma ada satu persoalan. 5 tahun lagi, berapa bnyak tax baru yang akan diperkenalkan?

4. Hiasan Jalanan
Tamatnya PRU13 bermaksud segala jenis advertisement haruslah di kemas balik. Tak kisah la dari parti mana pun, kemas cepat sikit. Kalau boleh kumpulkan. Mana yang boleh guna balik, simpan dan bersihkan. Banyak gila pembaziran dalam PRU. Gantung sana sini dan sangat memeranjatkan bagi sesetengah pihak, sampai ke Youtube pon ada advertisement. Ni memang bermati-matian nak advertising. Aku bercakap ni atas idea yang sama, diutarakan oleh Dr.Zaharuddin dalam Facebook beliau. He said it, sangat membazir.

5. IIUM Semester 2 2012/2013 Final Examination
At last, xdak kaitan dengan politik. Lega la kan. At least 2 minggu lagi nak Final Exam. Mohon sifat malas lari dari aku. Nyah kau langit ke tujuh.

That's all from me folks. Til we meet again in another unfortunate events.


2 comments:

  1. haha You're have a not bad review. I couldn't agree more dear just keep it up. Looking for more updates from you. You could follow me. But, Its just photoblog. haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks :D Like I said, just a thought. Might as well provide me the link to you photoblog because I can't access it.

      Delete