Sunday, September 15, 2013

Sesuatu yang Pasti

"Every soul will taste death. And We test you with evil and with good as trial; and to Us you will be returned."

Assalamualaikum readers...

MATI...
Siapa mampu menduga saat nafasnya terhenti?
atau sembunyi tatkala Izrail datang?
Ahh...

Benarlah. Mati yang paling dekat dengan kita. Kerana yang pasti, semua yang bernyawa akan ada noktah hidupnya. Tidak kira, pangkat, harta dan juga kepercayaan.

Petang tadi telah menyaksikan pertarungan hidup seekor anak kucing. Hidupnya ternyata, bagai telur di hujung tanduk. Hatiku berdegup kencang. Nafas si anak kucing pula, semakin perlahan. Nampak titisan air matanya. Melihat situasi ini seorang diri, untuk kali kedua, tergamam. Tulang rusuk yang patah dan leher yang sudah lembut. Hanya berbekal sedikit ilmu perubatan, aku memberi semangat untuk buat apa yang termampu... Aku rasa bersalah. Kalaulah aku si dokter, mungkin aku bisa memberi sedikit atau lebih masa untuknya. Tapi bukan aku yang menentukan masa tersebut... :'( Tutuplah buku hidup seekor anak kucing. Semoga kau baik-baik di sana, sayangku.

The mother of the kitten keep on meowing til now...


No comments:

Post a Comment