Saturday, August 24, 2013

Niche and Paradigm Shift

Assalam and greetings dear readers.

First and foremost, I'm sorry for not being able to update my blog for a month, maybe more. Second, this post is only for readers who can take a chance to leap from a thinking to another thinking, bear with other's reasons, be with another groups, and positively and intellectual person. In other words, I hope my dear readers can be open-minded. : )

Dalam kurang dari sehari, aku akan balik ke Kuala Lumpur bersama 5-9 orang rakan seperjuangan. And the day after tomorrow, on Sunday, kami akan berangkat ke Busan, South Korea untuk menjalankan satu program berbentuk Islami bersama sekumpulan organisasi yang dinamakan Salam Nuri di bawah jagaan Korean Muslim Federation, yang akan bertempat di Seoul.

Our official logo



Mungkin agak terlampau untuk aku berganjak dari zaman muda yang masih berfikiran untuk enjoy while you're still young ataupun ada aku kisah, kerana aku pernah berada dalam pemikiran tersebut. Alangkah indahnya hidup jika kita tidak perlu ambil peduli tentang orang lain. Tapi apa maknanya hidup senang bila ramai yang teraniaya? Hulurkan tangan, ringankan beban orang lain, sekadar yang termampu.

Program ini mungkin merupakan satu 'Niche' dalam hidup aku. Bukan pada kertas, bukan pada gahnya pencapaian aku, bukan pada jauhnya aku pergi, "WOW! or Untunglaa" kata kawanku, as usual. Tapi melihat situasi dan realiti dunia adalah perkara yang mampu menampar halusinasi minda bawahan aku dari terus menjajah minda intelektual. Moga-moga dengan melihat realiti hidup, mampu memberi tamparan wanita terhadap aku.

On last Wednesday, kami menjalankan meeting di rumah senior ku. Dalam meeting tersebut, sempat ibunya mencelah, menceritakan keadaan 'Saudara Baru' di Korea, ditindas dari aspek kewangan, infrastruktur dan yang paling kritikal, mentaliti. Mungkin ramai yang mempersoal?

"Kenapa South Korea? Nun di sana, Kemboja, Syria, Palestin dan banyak lagi tempat yang memang memerlukan pertolongon. Satu lagi, orang sendiri pun kau tak mampu nak tolong, apatah lagi orang di sana."

Maaf, kalau usaha ini tidak seperti yang engkau sangkakan. Kalau benar kau berkata begitu, maka ekspedisi akan datang, engkaulah orang pertama yang akan aku pinta bantuan. Sejauh mana usaha orang lain, don't judge but give a hand and ease each other's pain.

Di South Korea, bagi mereka yang telah masuk Islam, ramai yang terus disisih oleh keluarga, tertindas dan dipinggir oleh masyarakat setempat. Kadang-kadang yang paling menyedihkan, sesetengah daripada mereka hilang tempat untuk bergantung. Bagi pihak perempuan pula, sales market terus jatuh. Dalam kata lain, tiada orang berkenan dengan mereka, hanya kerana mereka masuk Islam. This is what we call OSTRACISM!

os·tra·cism
ˈästrəˌsizəm
noun
  1. 1.
    exclusion from a society or group.
    "the family suffered social ostracism"
  2. 2.
    (in ancient Greece) temporary banishment from a city by popular vote.

Let me share you a story of one of our brothers in South Korea, initially shared to me by a brother over there.

This one particular brother was initially non-Muslim. Came from a poor family, with an alcoholic father and working mom. He has nothing. He's looking for God. He was in Catholicism but he's not into it. So, he found Protestanism and he felt the same way. Later on, he met a Muslim brother in Itaewon that introduced him to Islam and became like his father. That Muslim brother helped him to find a scholarship and he continued to study in Medina. 


"And will provide for him from where he does not expect. And whoever relies upon Allah - then He is sufficient for him. Indeed, Allah will accomplish His purpose. Allah has already set for everything a [decreed] extent."
{65:3}

Jadi, dari mana timbulnya pengecualian bagi mereka untuk menerima sebarang bantuan? Sesiapa pun anda, samaada anda Muslim atau non-Muslim, anda berhak menerima bantuan. Bear in mind my dear readers, siapa lagi yang dapat membantu kalau bukan kita?

Aku yakin ramai di antara kita yang berharap, mereka di sana mampu berubah. Memang, sesiapa pun boleh berubah! Tapi aku khuatir, kalau ada yang mendesak, menyuruh itu menyuruh ini, ahh itu tak boleh, ini haram, ini wajib!

Kita singkap kembali sirah Rasulullah S.A.W. Beliau mampu menarik ramai pengikut ajaran Islam, kerana layanan yang baik dan juga akhlak. Persepsi! Perkara pertama yang dilihat oleh orang ialah persepsi!

Show them, they are safe with you. Show them that we're brothers, even we have different cultures. Show them that no matter what boundaries we have, we can live on one earth. InsyaAllah, afterwards there will be 'Paradigm Shift'.

I believe, setiap isu boleh dibawa berbincang. Kalau rasa ada salah dalam point-point di atas, kemukakan. Meja diskusi sentiasa terbuka.

Sehubungan ini, aku harap doa kalian untuk kejayaan program "Uniquely Us : Islam across Cultures". Doakan juga kejayaan program oleh MISI Club IIUM yang akan dijalankan di Kampung Muara Mongkos, Serian, Sarawak pada 28 Ogos 2013 sehingga 3 September 2013. Sekiranya anda ingin memberi sumbangan untuk program ke Serian ini, anda boleh berhubung terus kepada Pengarah Program tersebut.

Thanks! : )

Appreciate your family, including your brothers in Islam. : ) Drawing by ©N²tm

1 comment: